المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صورة الذات لدى المراهقين وعلاقتها ببعدي الانبساطية والعصابية


محمد جرادات
03-25-2011, 03:42 PM
صورة الذات لدى المراهقين وعلاقتها ببعدي الانبساطية والعصابية
الباحث: أ / نجاة عمر حسن
الدرجة العلمية: ماجستير
الجامعة: جامعة صنعاء
القسم: علم نفس
بلد الدراسة: اليمن
لغة الدراسة: العربية
تاريخ الإقرار: 2009
نوع الدراسة: رسالة جامعية


الملخص:
تتحدد مشكلة البحث الحالي و أهميته بأن من المعروف في تراث علم النفس أنّ صورة الذات تلعب دوراً أساسياً في توجيه سلوك الفرد، ومن هنا فهي تمارس تأثيراً قوياً على كل ما نفعله بشكل مباشر أو غير مباشر، فهي الفلتر الذي من خلاله يمر كل ما نسمع أو نرى، ومن ثم فإنها تمارس تأثيراً انتقائيا على خبراتنا حتى إننا نميل إلى أن ندرك الأشياء ونحكم عليها ونتصرف بالطريقة التي تتفق مع صورة الذات.
و يبدأ الفرد بتطوير صورة عن ذاته منذ الطفولة من خلال التغذية الراجعة التي يتلقاها من الآخرين المهمين في حياته (أباء، معلمون، أقران ، ... إلخ)، وتكتسب عملية بناء الهوية ذروة أهميتها خلال فترة المراهقة؛ إذ يبحث المراهق عن إجابة لسؤال دائم وهو " من أنا؟ "، ومن خلال ذلك يتم تشكيل إحساس قوي واَمن للهوية الشخصية والتي هي أساس صورة الفرد عن ذاته؛ إذ أنّ تشتت الهوية يؤدي إلى تشتت صورة الذات لديه، ويحتاج المراهق هنا إلى التشجيع لمعرفة نواحي القوة والضعف لديه لعبور هذه المرحلة وقد تكونت لديه صورة إيجابية مقبولة عن ذاته، تساعده على مواجهة العالم الخارجي الذي يعيش فيه.
و لأنّ الشخصية الإنسانية وحدة كلية متكاملة، و الذات هي حجر الزاوية في هذه الشخصية، و وظيفتها الأساسية هي السعي لتكامل الشخصية، واتساقها ليكون الفرد متكيفاً مع البيئة التي يعيش فيها ومتميزاً عن الآخرين، و هي أيضاً العامل الجوهري في التحكم بالسلوك البشري، ولأنّ صورة الذات تحدد استجابات الفرد في المواقف الحياتية المختلفة، كما تعطي تفسيرات لاستجابات الآخرين، و ذلك يحدد أسلوب تعامل الفرد مع الآخرين من جهة، ومن جهة أخرى فهو يؤثر بشكل أو بأخر في تحديد أسلوب تعامل الآخرين معه؛ لذلك فقد رأت الباحثة أهمية دراسة هذا المتغير (صورة الذات) وعلاقته ببعدين مهمين من أبعاد الشخصية الإنسانية هما (الانبساطية والعصابية)؛ حيث يعّد هذان البعدان من أهم وأبرز أبعاد الشخصية عبر كم ضخم من التراث السيكولوجي، كما أنّهما سمتان من أهم السمات التي تم اكتشافها في نظريات أبعاد الشخصية المتعددة.
كما أنّه على الرغم من الأهمية العلمية لنظرية الأبعاد والنتائج العملية الملموسة التي يمكن أن تقدمها في المجالات التربوية والنفسية والإكلينيكية والطبية، إلا أنّه لا توجد أية دراسة في اليمن – على حد علم الباحثة – تتناول أياً من هذه الأبعاد كمتغيرات أساسية في علاقتها ببعض المتغيرات النفسية أو الديموغرافية المختلفة وخاصة متغير" صورة الذات " لدى المراهقين.
و بناءً على ما تقدم يمكن تحديد مشكلة البحث في السؤال التالي:-
ما مستوى صورة الذات لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة؟ وهل هناك علاقة بينها وبين بعدي " الانبساطية والعصابية "؟.
و يهدف هذا البحث إلى التعرف على مستوى صورة الذات لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة، وعلاقتها ببعدي الانبساطية والعصابية.
و للتحقق من هدف البحث فقد صاغت الباحثة التساؤلات التالية:
1- ما مستوى صورة الذات لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة؟
2- هل توجد علاقة بين صورة الذات وبعدي الانبساطية والعصابية لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة؟
3- هل توجد فروق في متغيرات البحث (صورة الذات، الانبساطية، والعصابية) لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة، حسب متغيري:
أ‌- النوع(ذكور / إناث).
ب. المنطقة الجغرافية(حضر / ريف)؟.
و بناءً على هدف البحث و تساؤلاته فقد استخدمت الباحثة منهج البحث الوصفي.
و قد قامت الباحثة باختيار عينة مكونة من (491) طالباً وطالبة من مدارس محافظة الحديدة للعام الدراسي 2008/2009م بطريقة عشوائية موزعة حسب:-
أ. النوع(278ذكور، 213إناث)، ب. المنطقة الجغرافية(308حضر، 183ريف).
تراوحت أعمارهم بين(14-21) سنة. بمتوسط حسابي قدره (17.5)، وانحراف معياري قدره (14.38).
و تحقيقاً لهدف البحث و تساؤلاته تم تطبيق الأدوات التالية:-
1- مقياس صورة الذات (إعداد الباحثة).
2- استخبار آيزنك للشخصية(مقياسي الانبساطية والعصابية).
كما استخدمت الباحثة الوسائل الإحصائية التالية:-
1- المتوسط الحسابي The Mean
2- الانحراف المعياري Stander Deviation
3- معامل ارتباط بيرسون Person Correlation Coefficient
4- اختبار T-test لعينة واحدة.
5- اختبار T-test لعينتين مستقلتين.
6- تحليل التباين الثنائي Test of Between-Subjects Effects.
و قد أسفر البحث عن النتائج التالية:-
1. فيما يخص التعرفعلى مستوى صورة الذات لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة. فقد أشارت المعالجة الإحصائية إلى أن المتوسط الحسابي لدرجات أفراد عينة البحث الحالي البالغ عددهم (491) طالباً وطالبة، بلغ (166.1) درجة، وبانحراف معياري قدره (14.376)، وخطأ معياري قدره(0.649). وعند مقارنته بمتوسط المقياس الفرضي (النظري) والبالغ (140) درجة، ظهر أن هناك فرقاً بين المتوسطين، وعليه جرى اختبار دلالته الإحصائية بالإختبار التائي (T-test) لعينة واحدة، فوجد أنه دال عند مستوى دلالة (0.01)، حيث بلغت القيمة التائية المحسوبة (40.23) مقابل القيمة الجدولية البالغة (2.58).
و ذلك يعني أن مستوى صورة الذات لدى الطلاب المراهقين في مدارس محافظة الحديدة أعلى من المتوسط النظري للمقياس، وهو مؤشر إيجابي يدل على ارتفاع مستوى صورة الذات لديهم.
2. أما بالنسبة للعلاقة بين صورة الذات وبعدي الانبساطية والعصابية، فقد كانت كما يلي:-
أ. هناك علاقة ارتباطية موجبة بين صورة الذات والانبساطية لدى المراهقين بمدارس محافظة الحديدة؛ حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بين المتغيرين (0.401**). وتبين أنّ هذه العلاقة ذات دلالة معنوية، وهذا يعني أنّه كلما ارتفع مستوى صورة الذات لدى المراهقين ارتفع مستوى الانبساطية لديهم.
ب. وجود علاقة ارتباطية سالبة بين صورة الذات والعصابية، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بين المتغيرين (-.539**).
و عليه فإنّ الارتباط بين المتغيرين معنوي؛ بمعنى أنّه كلما ارتفع مستوى صورة الذات لدى المراهقين انخفض مستوى العصابية، وكلما انخفض مستوى صورة الذات لديهم ارتفع مستوى العصابية، أي أنّ العلاقة عكسية...
3. و أما فيما يتعلق بمعرفة الفروق في صورة الذات وبعدي الانبساطية والعصابية لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة تبعاً لمتغيري النوع والمنطقة الجغرافية فقد كانت كالآتي:-
أ. لا يوجد فرق ذو دلالة معنوية في صورة الذات لدى المراهقين في مدارس محافظة الحديدة بحسب النوع، في حين يوجد فرق ذو دلالة معنوية، عند مستوى (0.01) بحسب المنطقة الجغرافية ولصالح الريف.
ب. لا يوجد فرق ذو دلالة معنوية في الانبساطية لدى المراهقين سواء على وفق متغير النوع أو المنطقة الجغرافية.
ج. توجد فروق ذات دلالة معنوية في العصابية لدى المراهقين عند مستوى دلالة (0.01) بحسب متغير النوع لصالح الإناث، وحسب متغير المنطقة الجغرافية لصالح الحضر.
و بناءً على ما أظهر البحث الحالي من نتائج فإن الباحثة توصي بالآتي:-
1- الاهتمام بتدريس متغير صورة الذات في المراحل الدراسية المختلفة، وذلك من خلال الدروس التي تهتم بتعزيز الصورة الايجابية لدى الفرد عن ذاته وقدراته وإمكاناته، والعمل على تنميتها.
2-تفعيل دور المكاتب الإرشادية والنفسية داخل المدارس عن طريق تزويدها بأخصائيين نفسيين ومرشدين تربويين للتعامل مع مشكلات الطلاب بأنسب الطرق والتي تتوافق مع طبيعة المشكلة نفسها.
3- العمل على زيادة عدد الأخصائيين النفسيين والتربويين في جميع المراحل الدراسية بصفة عامة، والمرحلة الثانوية بصفة خاصة؛ لما لهذه المرحلة العمرية من أهمية وتأثير على المراحل التي تليها.
كما تقترح الباحثة ما يلي:-
أ- إجراء بحث مماثل للبحث الحالي في بقية محافظات الجمهورية اليمنية وعلى مختلف شرائح المجتمع.
ب- دراسة متغير صورة الذات في علاقته بمتغيرات أخرى، مثل التحصيل الدراسي، والتوافق المهني، وغير ذلك.
ج. بناء برامج تدريبية للمربين في ضوء الاهتمام بتعزيز صورة الذات لدى النشء منذ مرحلة الطفولة.
________________________________________
Summary of research :
v Title:-
Teenagers’ Self-Image Related to the Two Dimensions of Extraversion – Neuroticism
v Research problem and its importance:-
It is well known in psychology that the legacy of self-image plays a key role in guiding the behavior of the individual, and from here it is to have a strong impact on everything we do directly or indirectly, is the filter through which passes all we hear or see, and then it selective influence on our experience so we are inclined to be aware of things and judge them and act in accordance with the manner in which the self-image.
And the individual begins to develop a picture of the same from childhood through the feedback received from others important in his life (parents, teachers, peers, ... etc.), and identity-building process is the height of importance during the period of adolescence; as adolescents looking for an answer to a question durable and is the "Who am I?", and during the formation of a strong sense of identity and personal security, which is the basis of the image of the individual itself; the fragmentation of identity that lead to the fragmentation of his self-image, and here the adolescent need to be encouraged to know the strengths and vulnerability has to cross this stage and has had a positive image of the same acceptable, help to cope with the outside world in which they live.
And as the human personality and the holistic and integrated, and that the self is the cornerstone of this character, and that the primary function is to strive for the integration of personal and consistency of the individual to be adapted to the environment in which they live and distinct from the others, and that this is the essential self-control human behavior, and self-image to determine the responses of the individual in the different attitudes of life, and give interpretations of the responses of others, and that defines the way the individual dealing with others on the one hand, and on the other side is affected in one way or another to determine the method of dealing with others; a researcher felt the importance of studying this variable (self-image) and its relationship to two important dimensions of human personality are(extraversion and neuroticism); where these two dimensions of the most important and the most personal dimension through a great deal of psychological heritage, they also features one of the most important features been discovered in the theories of multiple dimensions of personality.
Moreover, although the importance of the scientific dimensions of the theory of concrete and practical results that could be provided in the areas of educational and psychological and clinical and medical, but there is no study in Yemen - the researcher's knowledge - dealing with any Kmngirat of these dimensions in relation to some basic psychological or demographic variables and various special variable "self-image" in adolescents.
And on the basis of the above research problem can be identified in the following question:-
What level of self-image among adolescents in the schools of Hodeidah province, and Is there a relationship between them and the dimensions of "extraversion and neuroticism?".
v The aim of research:
Current research aims to:
Identified at the level of self-image among adolescents in the schools of Hodeidah province, and their relationship to two dimensions of extraversion and neuroticism.
v Research questions:-
1. What level of self-image among adolescents in the schools of Hodeidah province?
2. Is there a relationship between self-image and two dimensions of the extraversion and neuroticism of adolescents in the province of Hodeidah schools?
3. Are there differences in the research variables (self-image, extraversion, and neuroticism) among adolescents in the schools of Hodeidah province, according to:
A. Type (male / female)
B. Geographical area (urban/ rural)?
v Approach to research:-
Based on the objectives of the research, the researcher use descriptive research method.
v Sample Research:
Formed a sample of current research (491) students from schools in Hodeidah province, classified according to:-
Type (278 males, 213 females)
Geographical area (308 urban, 183 rural).
Aged (14-21) years. My average of (17.5) and standard deviation of (14.38).
v Research tools: -
1. Self-image questionnaire (the preparation of the researcher). The researcher prepared this tool through scientific procedures used in the preparation of multi-tools and mental standards, which concluded that the questionnaire prepared by the researcher, and truly enjoy the stability and the ability to distinguish paragraphs, and statistical and descriptive characteristics of the close distribution moderating.
And has included a questionnaire to measure the seventy self-image, divided into five different areas as follows: -
• Physical area (13) paragraph.
• Mental area (15) paragraph.
• The emotional area (13) paragraph.
• The family area (14) paragraph.
• The social area (15) paragraph.
2. Eysencks' questionnaire of the personality (standard extraversion and neuroticism).
Researcher and has intelligence to adapt paragraphs (Extraversion and neuroticism) on the environment of Yemen, in terms of actions to ensure the clarity of the paragraphs, and easy to understand, and the identification of the main difficulties that have arisen in the application of the initial sample reconnaissance, as well as to verify the veracity of intelligence and firmness.
Statistical methods:-
1. The Mean arithmetic.
2. Standard deviation.
3. Person correlation coefficient.
4. T-test to test for one sample.
5. Test T-test for independent samples.
6. Analysis of variance bilateral.
v Search results: -
1.determine the first objective of the research to identify the level of self-image among adolescents in schools in the province of Hodeidah Mtgere according to gender and the environment.
And the statistical treatment indicated that the arithmetic average of the grades of a sample of the current research (491) male and female students, the total (166.1) degrees, and standard variance of $ (14,376), and standard error of $ (0,649). And when compared with the average standard premise (theory) and of (140) degrees, it turned out that there is a difference between the medium and were tested for statistical significance (T-test) for one sample, and found that the D at the level of significance (0.01), where T-value was calculated (40.23) compared to the value of $ worksheet (2.58).
And this means that the level of self-image of adolescent students in the schools of Hodeidah province, higher than the average theoretical to the questionnaire, and it is a positive indicator of the high level of self-image to have.
2. For the relationship between self-image and dimensions extraversion and neuroticism, was as follows:-
A.There is a correlation between positive self-image among adolescents and extraversion County schools Hodaidah; with a Person correlation coefficient between the two variables (0,401**). And show that this relationship has moral significance, and this means that the higher the level of self-image among adolescents increased with the level of extraversion.
B. There is a negative correlation between self-image and neuroticism, with a Person correlation coefficient between the two variables (-. 539 **).
Therefore, the link between mental variables; the sense that the higher the level of self-image among adolescents decreased the level of neuroticism, and the lower the level of self-image have increased the level of neuroticism, the relationship of any adverse ...
3.With regard to differences in knowledge and self-image two dimensions neuroticism and extraversion among adolescents in the schools of Hodeidah province according to sex and environment were as follows:-
A.There is no significant difference meaningful in the self-image among adolescents in the schools of Hodeidah province, according to the variable sex, while there is significant meaningful difference, at the level of (0.01) depending on the environment and for the benefit of the rural.
B.There is no significant difference meaningful in extraversion among adolescents according to the variable sex or the environment.
C.There are significant differences meaningful in the neuroticism for adolescents at the level of significance (0.01) according to the sex variable and for the benefit of female, and according to the environment variable for the benefit of urban variable.
v Research recommendations:-
Based on the current research has shown the results of the researcher recommends the following:-
1. Picture of a changing interest in the teaching of self-reliance in various stages of study, and that through the lessons, which was interested in strengthening the positive image of the individual for the same potential and capabilities, and work on their development.
2. Activating the role of extension offices and schools within the psychiatric community by providing psycho-specialist and educational Guides to deal with the problems of students and the most appropriate ways that are compatible with the nature of the problem itself.
3. Work to increase the number of psycho-specialists and Educationalists at all levels of education in general and secondary education in particular; because of the age group of the importance and impact on the stages that followed.
v Studies proposed: -
Researcher proposes the following: -
A.Research similar to the current research in the rest of the governorates of the Republic of Yemen and to the various segments of society.
B. Study the self-image variable in relation to other variables, such as educational attainment, and professional consensus, and so on.
C. Building training programs for educators in light of the interest to promote the image of self for the growing up since childhood.

ندي عمر
03-29-2011, 12:32 AM
والله مجهود تشكر عليه

محمد جرادات
03-29-2011, 01:19 AM
والله مجهود تشكر عليه
التحية لك و موصولة لغزة الابية
احترامي